(ភ្នំពេញ)៖ អ្នកជំនាញអារ្យធម៌ខ្មែរ លោក រ័ត្ន សណ្ដាប់ បានថ្លែងថានៅក្នុងដែនកម្ពុជរដ្ឋសម័យតេជោ សន្ដិភាពដើមស.វ.ទី២១នេះ បើពោលអំពីទស្សនវិស័យក្នុងការកសាង និងការពារអធិបតេយ្យភាព បូរណភាពទឹកដីរបស់សម្ដេចធិបតី ហ៊ុន ម៉ាណែត ប្រមុខរាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាដែលបានបង្កើត "មូលនិធិកសាងហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធតាមព្រំដែន" ដោយផ្ដោតលើការកសាងផ្លូវខ្សែក្រវាត់ព្រំដែន ហើយដែលប្រជាជាតិខ្មែរទាំងព្រះសង្ឃ ទាំងគ្រហស្ថប្រុស-ស្រី ក្មេងចាស់ទាំងក្នុងនិងក្រៅប្រទេស មានក្ដីសោមនស្ស រីករាយសប្បាយនិងអំណរសាទរ ដោយបានចូលរួមក្នុងមូលនិធិដើម្បីកសាងផ្លូវខ្សែក្រវាត់ព្រំដែនយ៉ាងច្រើនកុះករភ្លូកទឹកភ្លូកដី ប្រកបដោយស្មារតីស្រទ្បាញ់ជាតិ មាតុភូមិរបស់ខ្លួនពិតៗទៅតាមទឹកចិត្ដសុទ្ធាជ្រះថ្លារៀងៗខ្លួន ដូចសាធារណមតិជាតិនិងអន្ដរជាតិឃើញនេះ គឺពិតជាផ្ដល់នូវ​គុណតម្លៃនិងបុណ្យកុសលទាំងផ្លូវលោក និងផ្លូវធម៌នោះគឺ៖

ទី១៖ ផ្លូវលោក ផ្ដល់គុណតម្លៃជាប្រវត្ដិសាស្រ្ដ ព្រោះតាំងពីបុរាណរៀងមក ផ្លូវបង្ហាញពីអរិយធម៌ដ៏ប្រសើរឧត្ដុង្គឧត្ដមរបស់ចក្រភពខ្មែរ ជាក់ស្ដែងមរតកបណ្តាញ​ផ្លូវ​បុរាណនាសម័យចក្រភពអង្គរដ៏ខ្វាត់ខ្វែង ពិសេសផ្លូវដែល​ត​ភា្ជ​ប់​ពី​ចក្រភព​អង្គរ​ទៅ​ក្រុង​ភិ​មា​យ​ប្រទេស​ថៃ(បច្ចុប្បន្ន )មាន​ចម្ងាយ​២៥០​គីឡូម៉ែត្រ ហើយដែលត្រូវ​បានអ្នក​ស្រាវជ្រាវ​កម្ពុជា​និង​ថៃ ធ្វើការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​កន្លងមក គឺជាផ្លូវប្រវត្តិសាស្ត្រ​ដ៏​មាន​តម្លៃ​សម្រាប់​សាធារណជន​ទូទៅ​ឈ្វេងយល់ និង​បន្ត​ថែរក្សា​ទុកជា​សម្បត្តិ​បេតិកភណ្ឌ​មនុស្សជាតិ។

ស្ថិតក្នុងន័យនេះ ចំពោះការចូលរួមក្នុងមូលនិធិកសាងផ្លូវ​ខ្សែក្រវាត់ព្រំដែន គឺពិតជាផ្ដល់តម្លៃដល់ខ្លួនឯង និងក្រុមគ្រួសាដែលជាឧត្ដមភាពដ៏ប្រសើរដល់វង្សត្រកូលខ្លួនតរៀងទៅ។ ដោយហេតុថា បើយើង ឬកូនចៅយើងធ្វើដំណើរលើផ្លូវនេះ នឹងធ្វើឲ្យយើង ឬកូនចៅយើង នឹកឃើញដល់ការចូលរួមក្នុងមូលនិធិហើយច្បាស់ជាលាន់មាត់ថា អូហ៍! ផ្លូវនេះយើង ឬឪពុកម្ដាយ ឬជីដូនជីតារបស់យើងបានចូលមូលនិធិកសាងទេតើ!។

មួយវិញទៀត ផ្លូវក៏ផ្ដល់គុណតម្លៃដល់ការធ្វើពាណិជ្ជកម្មដើម្បីបម្រើឲ្យដល់ការរីកចម្រើនជីវភាពរស់នៅរបស់ប្រជាជននិងសង្គមជាតិផងដែរ។ព្រោះផ្លូវគឺជានិមិត្តសញ្ញានៃសង្គមដែលមានមុខងារបម្រើឲ្យវិស័យដឹកជញ្ជូនតភ្ជាប់ពីផ្លូវគោក ទៅទន្លេ សមុទ្រ និងផ្លូវអាកាស ដោយភ្ជាប់និងផ្លាស់ប្តូរវប្បធម៌ ប្រពៃណីរវាងអរិយធម៌ទីក្រុងទៅតំបន់ដាច់ស្រយាលឲ្យក្លាយជាទីប្រជុំជនដ៏រស់រវើក។ បើពោលឲ្យចំ ចំពោះមូលនិធិក្នុងការកសាងផ្លូវខ្សែក្រវាត់ព្រំដែន គឺជាការទាញបង្ខិតព្រំដែនតំបន់ដាច់ស្រយាលឲ្យមកជាប់និងទីក្រុងធ្វើឲ្យមានភាពប្រទាក់ក្រទ្បាគ្នាយ៉ាងខ្វាត់ខ្វែងដ៏ស្រស់បំព្រង។

ទី២៖ ផ្លូវធម៌ ក្នុងការកសាងផ្លូវតាម​ពុទ្ធឱវាទព្រះពុទ្ធ​សាសនា​បាន​លើក​ឡើង​ថា ការធ្វើ​ផ្លូវ​គឺជា​ទាន​ឲ្យផល​ដល់​អ្នក​សាង​ទាំង​យប់​ទាំង​ថ្ងៃដ៏ប្រសើរ បាន​សុខ​ចម្រើន​ក្នុង​លោក​នេះ​ផង​និងលោកខាងមុខផង នឹងបាន​ទៅ​កើត​ក្នុង​ឋាន​ទេវលោក​សោយ​សម្បត្តិ​ទិព្វ​ក្នុងកាល​ជា​យូរអង្វែង ។ ព្រោះមានសេចក្ដីដំណាលថា កាលពីសម័យព្រះពុទ្ធមានមាណព​ម្នាក់​ឈ្មោះ​មាឃ​នៅ​ស្រុក​មួយ​ជា​មនុស្ស​មាន​ឧបនិស្ស័យ​ចូល​ចិត្ត​ខាង​ការ​ធ្វើ​ផ្លូវ​ឲ្យសាធារណជន​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​មក​បាន​ស្រួល។​ ហើយមាណព ក៏បបួល​ជន​ដែល​មាន​ឧបនិស្ស័​យ​ត្រូវ​គ្នា​បាន​៣២​នាក់​រួម​ទាំង​ខ្លួន​ផង​គឺ៣៣​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​ផ្លូវថ្នល់​តម្រង់​ទៅ​កាន់រាជធានី​។ លុះក្រោយពីអស់សង្ខារ​ទៅ ដោយ​អំណាច​នៃ​បុណ្យកុសលក្នុងការ​សាង​ផ្លូវថ្នល់ បណ្តាជន​ទាំងនោះ​ គឺ​មាណព​បានទៅ​កើតជា​ព្រះឥន្ទ្រ​ស្តេច​ទេវតា​នៅ​ឋាន​ត្រៃត្រិង្ស​សួគ៌ ហៅថា" ឋាន​៣៣"ចាប់ពីពេលនោះមក។

លោក រ័ត្ន សណ្ដាប់ បន្ដថាហេតុនេះបើពោលចំពោះអានិសង្ស​នៃ​ការ​កសាងផ្លូវថ្នល់​សម្រួលដល់ការធ្វើដំណើរសុខ​ស្រួលដល់សាធារណជន នឹងបាន​សេចក្តីសុខ​ដល់​ខ្លួន​យើងវិញផង​ដែរ ត្រូវ​តាម​គន្លង​ព្រះពុទ្ធសុភាសិត​ថា ជន​ដ៏​មាន​ប្រាជ្ញា​ណា​បានឲ្យសេចក្តីសុខ​ដល់​អ្នក​ដទៃ ជន​នោះ​រមែង​បាន​ជួប​ប្រទះ​នឹង​សេចក្តីសុខ​ជា​រៀង​រហូត។ ទន្ទឹមនឹងនេះ ដើម្បីការពារអធិបតេយ្យភាព បូរណភាពទឹកដី ត្រូវកំណត់និងឈរលើបង្គោលខណ្ឌសីមារបស់ជាតិមានបី គឺ៖ទី១) បង្គោលខណ្ឌសីមា ទី២) កងទ័ព និងទី៣) ប្រជាជន ។ ដូច្នេះចំពោះទស្សនវិស័យរបស់សម្ដេចធិបតី ដែលបានបង្កើតមូលនិធិក្នុងការកសាងផ្លូវខ្សែក្រវាត់ព្រំដែននិងចែកដីសង្គមកិច្ចជូនដល់ប្រជាជនដើម្បីយកប្រជាជនធ្វើជាបង្គោលរបងការពារព្រំដែននេះ គឺមានភាពរឹងមាំជាងអ្វីៗទាំងអស់៕