(ភ្នំពេញ)៖ ព្រះរាជ​បណ្ណាល័យ​ហ្លួងម៉ែ គឺជា​សំណង់​អគារ​និម្មាប​ន​កម្ម​ស៊ីវិល័យ​សម័យទំនើប​ ឈរ​យ៉ាង​ស្កឹមស្កៃលើ​ទឹកដី​អច្ឆរិយ ក្រោមម្លប់​សន្តិភាពនា​សម័យ​សម្តេច​តេជោអគ្គ​មគ្គុទ្ទេសក៍​ឯក និង​ជា​ស្ថាបនិក​នយោបាយ​ឈ្នះ-ឈ្នះនៃ​កម្ពុជា ជា​បុព្វាធិការីដែល​យកជីវិត​ជាដើម​ទុន​ ដើម្បី​ភាព​សុខសាន្ត​ត្រាណ​ និង​វឌ្ឍនភាព​នៃ​ទឹកដី​ជាតិ​មាតុភូមិ និងប្រជាពលរដ្ឋ។

ឆ្លង​ចូលមក​ដល់​សម័យ​ថ្នាក់ដឹកនាំ​ជា​បញ្ញវន្ត ដែល​ត្រូវបាន​ទទួល​ស្គាល់​ និង​គាំ​ទ្រ​ភ្លូក​ទឹក​ភ្លូក​ដី​ពី​ប្រជាជាតិ​ខ្មែរ​និង​បរទេស ដែល​ជា​សន្ធាន​ការី​ប្រកប​ដោយ​កតញ្ញុតា​ប្រាជ្ញា​គតិ​បណ្ឌិត ព្រះ​រាជ​បណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែ ជា​កញ្ចក់​ឆ្លុះ​ឲ្យ​ឃើញ​នូវ​សមិទ្ធផលជា​សារវន្ត​ដូច​ខាងក្រោម៖

-​​ ជា​និមិត្តរូប​នៃ​ការគោរព​ចំពោះ​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរ​គ្រប់​ជំនាន់ ដែលបាន​ស្លាប់​បាត់​បង់​ជីវិត ​ដោយ​សារសង្គ្រាម​ អាណានិគម សង្គ្រាម​ស៊ីវិល (សង្គ្រាម​មនោគមន៍) និង​អំពើ​ប្រល័យពូជសាសន៍

- ជា​និមិត្តរូបនៃ​មនសិការ​ជាតិ​ប្រកប​ដោយ​កតញ្ញូកតវេទីចំពោះ​ដូនតា​ខ្មែរ ដែល​បាន​បន្សល់​ទុក​នូវ​ទឹកដីអរិយធម៌ វប្បធម៌ សាសនា ប្រពៃណី និង​សង្គមជាតិ

- ជានិមិត្តរូប​នៃបដិការគុណចំពោះ​ពលិកម្មរបស់​វីរជន យុទ្ធជន ដូនតា និង​ព្រលឹងអធិធម្មជាតិ

- ជា​និមិត្តរូបនៃ​ការការពារសិទ្ធិ ស្វែង​រក​យុត្តិធម៌​ជូន​ជន​រួមឈាមដែល​បាន​ស្លាប់​យ៉ាង​អនោច​អធមក្នុង​របបអារញ្ញ​វាសី ៣ឆ្នាំ​៨ខែនិង២០ថ្ងៃ

- ជា​និមិត្តរូប​នៃទឡ្ហីករណ៍សមត្ថភាព គំនិត ប្រាជ្ញាញាណ និង​ពលានុភាពខេមរាបច្ឆាជនជំនាន់​ថ្មី (យុវជន) អាចធ្វើបាន

- ជា​ភស្តុតាង​នៃ​សាមគ្គីភាព​ក្រោម​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​តែមួយ មហាស្វេតច្ឆត្រ​តែមួយ រាជ​រដ្ឋាភិបាល​តែមួយ កង​កម្លាំង​ប្រដាប់អាវុធ​តែមួយ ដើម្បី​រក្សាសន្តិភាព និង​អភិវឌ្ឍន៍

- ធ្វើ​នវានុវត្តកម្មពី​បុព្វការី (មនុស្សជំនាន់​មុន) មក​សន្ធានការី (មនុស្ស​ជំនាន់​ថ្មី) ស្របតាម​សត្យានុម័តភាព​នៃ​សង្គម ក្នុង​បរិបទ​សកលូបនីយកម្ម​សង្គម

- ស្តម្ភ​នៃ​កិត្យានុភាព​ ដែល​ពុំ​ធ្លាប់​មាន​ពីបុព្វកាល ទាំង​ក្នុង​ប្រទេស​និង​ពិភពលោកដែល​ដូនតា​បាន​បន្សល់​ទុក​នូវ​សម្បត្តិ​បេតិកភណ្ឌ​ឲ្យ​កូន​ខ្មែរ​ជំនាន់​ក្រោយឯព្រះរាជ​បណ្ណាល័យ​ហ្លួងម៉ែ ជា​បណ្ដុំ​ឯកសារ​ប្រាជ្ញា​ស្មារតី​សម្រាប់​មនុស្ស​ជំនាន់​ថ្មី និង​ជំនាន់បន្តបន្ទាប់

- ព្រះរាជ​បណ្ណាល័យ​ហ្លួងម៉ែ គឺជារតនសម្បត្តិជាតិដ៏សំខាន់ជាប្រវត្តិសាស្ត្រ។ ព្រះ​រាជ​បណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែ មិនគួរគ្រាន់តែជានិមិត្តរូបនៃការបែកបាក់របស់ប្រទេសកម្ពុជាពី ៣ឆ្នាំ៨ខែនិង២០ថ្ងៃ នៃអំពើប្រល័យពូជសាសន៍តែប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែក៏ជាការអបអរសាទរប្រវត្តិសាស្រ្តដ៏មោទនភាពដែលលាតសន្ធឹងដល់ព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី២ ដែលបានបង្កើតអាណាចក្រខ្មែរដ៏អស្ចារ្យនៅក្នុងសតវត្សទី​៩។

ព្រះ​រាជ​បណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែមាន​អគារ​ចំនួន​៥ ដែល​មាន​ឈ្មោះដូចខាងក្រោមនេះ៖
ទី១. សម្តេចព្រះមហាក្សត្រី នរោត្តម មុនិនាថ សីហនុ ព្រះវររាជមាតាជាតិខ្មែរ ក្នុង​សេរីភាព សេចក្តីថ្លែថ្នូរ និង​សុភមង្គល
ទី២. ព្រះ​ករុណាព្រះបាទសម្តេចព្រះ​បរមនាថ នរោត្តម​ សីហមុនី ព្រះមហាក្សត្រនៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា
ទី៣. សម្តេចអគ្គមហាសេនា​បតីតេជោ ហ៊ុន សែន អតីតនាយករដ្ឋ​មន្ត្រីនៃ​ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា
ទី៤. សម្តេចកិត្តិព្រឹទ្ធបណ្ឌិត ប៊ុន រ៉ានី ហ៊ុនសែន
ទី៥. សម្តេចមហា​បវរធិបតី​ ហ៊ុន ម៉ាណែត នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រីនៃ​ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា

* ខ្លឹមសារអត្ថានុរូបនៃនិមិត្តសញ្ញាព្រះរាជបណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែ
ព្រះរាជបណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែ គឺជាសមុច្ច័យនិម្មាបនកម្មនៃមជ្ឈមណ្ឌលឯកសារកម្ពុជា និងវិទ្យាស្ថានស្លឹករឹត ដែលមិនត្រឹមតែជាបូជនីយដ្ឋានរំឭកមួយប៉ុណ្ណោះទេ។ ក្រោយបញ្ចប់ការសាងសង់ ប្រជាជនកម្ពុជានឹងមានស្ថាប័នជាមត៌កមួយ ដែលដើរតួនាទីជាសារមនី្ទររំឭក មជ្ឈមណ្ឌលស្រាវជ្រាវនិងអប់រំពីអំពើប្រល័យពូជសាសន៍ និងជាបណ្ណសារផ្ទុកឯកសារអេឡិចត្រូនិច ដោយមុខងារទាំងអស់នេះនឹងស្ថិតនៅក្នុងបរិវេណតែមួយ។ ក្រោយពេលចាប់ផ្តើមដំណើរការពេញលេញ ព្រះរាជបណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែ គឺជាអគារពហុមុខងារមួយ។ ព្រះរាជបណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែ នឹងរៀបចំជាសិក្ខាសាលាជាន់ខ្ពស់កម្រិតអន្តរជាតិ និងទស្សនកិច្ចផ្លូវរដ្ឋដោយផ្តោតជាសំខាន់ទៅលើប្រធានបទលំដាប់ជាតិនិងអន្តរជាតិ។ ព្រះរាជបណ្ណាល័យហ្លួងម៉ែមានវិសាលភាពនៃគោលបំណងពហុវិស័យមានជាអាទិ៍ បដិការគុណ អារ្យធម៌ មនុស្សជាតិ ព្រលឹង សហគមន៍ សេដ្ឋកិច្ច និងសន្តិភាពក្នុងគ្រួសារ បុគ្គល និងមនុស្សជាតិកម្ពុជា។

* ខ្លឹមសារអត្ថានុរូបនៃនិមិត្តសញ្ញា

១. កញ្ចក់បីផ្ទាំង
កញ្ចក់បីផ្ទាំង ត្រូវបានចម្លងចេញពីទម្រង់ស្តូបអនុស្សាវរីយ៍បុរីអូរស្វាយ ខេត្តស្ទឹងត្រែង។ ស្តូបអនុស្សាវរីយ៍បុរីអូរស្វាយនេះ ត្រូវបានសាងសង់ឡើងនៅឆ្នាំ១៩៦៣ដល់ឆ្នាំ១៩៦៧ ក្រោមស្នាព្រះស្ដព្រះបរមរតនកោដ្ឋ ក្នុងព្រះរាជបំណងការពារបូរណភាពទឹកដីនាភាគខាងជើង ដែលជាប់នឹងប្រទេសលាវ។ លើស្តូបមានព្រះឆាយាល័ក្ខណ៍៤ បែរទៅទិសធំៗទាំង៤ បង្ហាញពីព្រះរាជសកម្មភាពព្រះបរមរតនកោដ្ឋ។ ស្តូបនេះមានរាងអដ្ឋកោណ ប្រសិនបើមើលចំផ្ទៃណាមួយនោះ នឹងឃើញផ្ទៃទៀតអមសងខាង ដែលតំណាងឲ្យកញ្ចក់ពីរបីផ្ទាំងដែលកំពុងឆ្លុះបញ្ចាំងអំពីអតីតកាល បច្ចុប្បន្នកាល និងអនាគតកាល។

* ស្លឹករឹត និង​ដែកចារ
ស្លឹករឹត ឬវានៈ គឺជាអ្នកថែរក្សាចំណែកដែកចារជាអ្នកកត់ចំណាំ។ ទាំងពីរនេះពុំអាចឃ្លាតគ្នាបានឡើយ ខ្វះមួយណាក៏មិនបាន។ ស្លឹករឹត និងដែកចារ ជានិមិត្តរូប ដ៏សំខាន់មួយដែលបានដើរតួនាទីចូលរួមថែរក្សាកេរ្តិ៍មត៌ក វប្បធម៌ ទំនៀមទម្លាប់ និងប្រពៃណីតាំងពីបុរាណកាលមកម្ល៉េះតាមរយៈសំណេរ។ ស្លឹករឹត ឬវានៈ និងដែកចារ គឺជានិមិត្តរូបសំខាន់ដែលតំណាងឲ្យបញ្ញា និងចំណេះដឹង ដែលជាអ្នកបណ្ដុះបំភ្លឺដល់កុលបុត្រ កុលធីតាខ្មែរជំនាន់ក្រោយឲ្យមានចំណេះវិជ្ជា មានសេចក្ដីថ្លៃថ្នូរ ជាប្រយោជន៍ដល់សង្គមជាតិគ្រប់ជំនាន់។

* ក្បាច់អង្គរ (អតីតកាល)
ទម្រង់ក្បាច់អង្គរតែងតែឃើញមាននៅលើប្រាង្គប្រាសាទបុរាណ មានទម្រង់កួចបត់ចុះឡើងទៅតាមរូបរាងផ្សេងៗ គួបផ្សំជាមួយពណ៌សម្បុរថ្មប្រាសាទផងនោះ ហាក់បីដូចជាធម្មជាតិ ឬរុក្ខជាតិដែលមានសភាពក្រៀមក្រោះ មានភាពសោកសៅនឹងរឿងអ្វីមួយ។ ការប្រកាន់ឆ្វេង សំដៅលើភាពអវិជ្ជមាន អយុត្តិធម៌ ភាពលំអៀង មិនល្អត្រឹមត្រូវ។ ដូច្នេះក្បាច់ភ្ញីទេសស្ថិតនៅខាងឆ្វេង ជាតំណាងឲ្យភាពមិនល្អនៃរឿងអតីតកាលដែលកន្លងផុតជាយូរមកហើយ តែនៅបន្សល់ការចងចាំរហូតដល់បច្ចុប្បន្ន។

* ក្បាច់ភ្ញីទេស (អនាគតកាល)
ភ្ញីទេសជាទម្រង់ក្បាច់ដែលកម្លាយចេញពីរុក្ខជាតិពិត រត់ជាចង្វាយព័ទ្ធឡើងទៅតាមរៀងផ្សេងៗមានដើម ស្លឹក ត្រួយ ផ្កា ផ្លែជាដើម មើលទៅហាក់បីដូចជារុក្ខជាតិពិត។ ភ្ញីទេសសំដៅលើភាពស្រស់បំព្រង ភាពចម្រុងចម្រើន រីកលូតលាស់ ជឿនលឿនតទៅមុខជានិរន្តរ៍។

ការប្រកាន់ស្តាំ គឺសំដៅលើភាពវិជ្ជមាន យុត្តិធម៌ ភាពល្អបរិសុទ្ធ ភាពត្រឹមត្រូវ។ ក្បាច់ភ្ញីទេសស្ថិតនៅខាងស្តាំ ជាតំណាងឲ្យការអភិវឌ្ឍនាំឲ្យមានភាពចម្រុងចម្រើន លូតលាស់តទៅថ្ងៃអនាគត ផ្តល់ឲ្យកូនចៅជំនាន់ក្រោយទទួលបាន សេចក្តីសុខសប្បាយ និងមោទកភាព។

* ផ្កាចម្ប៉ា
ផ្កាចម្ប៉ាជាផ្កាមួយប្រភេទក្នុងចំណោមប្រភេទផ្កាទាំងអស់ដែលហ្លួងម៉ែទ្រង់សព្វព្រះរាជហឫទ័យ តែងតែដាក់ថ្វាយព្រះបរមរតនកោដ្ឋ។​ កាលដែលដាក់និមិត្តរូបផ្កាចម្ប៉ាក្នុងបណ្ដុំផ្កាកុលាបនេះ មានន័យជាការនឹករឭកមិនដាច់អាល័យពីព្រះបរមរតនកោដ្ឋ។

* ផ្កាកុលាបស
ផ្កាកុលាបពណ៌ស គឺជាផ្កាមួយប្រភេទក្នុងចំណោមប្រភេទផ្កាទាំងអស់ ដែលហ្លួងម៉ែទ្រង់សព្វព្រះរាជហឫទ័យជាងផ្កាដទៃទៀត។​​ ផ្កាកុលាបពណ៌ស បញ្ជាក់អត្ថន័យនៃភាពស្មោះត្រង់ បរិសុទ្ធ គ្មានកំហុស និងការចាប់ផ្តើមជាថ្មី។ បើយោងតាមអត្ថបទក្នុងគេហទំព័រ ធីតាតូរឺ បកប្រែចេញពីឯកសារបរទេស ផ្កាកុលាបពណ៌ស បង្ហាញដល់សេចក្តីស្រឡាញ់ដែលស្រស់ស្អាត ល្អបរិសុទ្ធ គួរឲ្យចង់ថ្នាក់ថ្នម ដោយមិនគិតទេថាក្តីស្រឡាញ់ដែលប្រគល់ឲ្យនោះបានការតបស្នង ឬអត់។ កុលាបពណ៌ស ត្រូវបាននិយមប្រើដើម្បីបង្ហាញពីក្ដីស្រឡាញ់ស្មោះសររបស់ ខ្លួនដូចជាកូនចៅជូនចៅហ្វាយនាយ សិស្សជូនគ្រូបាធ្យាយ កូនជូនឪពុកម្តាយ។

* ក្រឡាស់អាវ និងខ្សែបូ
ក្រឡាស់អាវ គឺជាគ្រឿងលម្អលើអម្ពរពស្ត្រារបស់ព្រះមហាក្សត្រដែលគ្រងត្រង់ព្រះឱរាខាងឆ្វេង រាល់ពេលមានព្រះរាជពិធីធំៗ។ ក្រឡាស់អាវនេះ គឺជានិមិត្តរូបនៃក្តីស្រឡាញ់ មេត្តាអាណិត សន្តោសប្រោសប្រណីនៃព្រះមហាក្សត្រដែលអត្ថន័យពណ៌ជាម្លប់ដ៏ត្រជាក់ទៅដល់ប្រជានុរាស្ត្រ ដែលជាកូនចៅ ចៅទួត។​ រីឯខ្សែបូក្រវាត់ព័ទ្ឋជុំវិញកញ្ចក់ទាំងបីផ្ទាំង ជាតំណាងឲ្យសេចក្តីស្រឡាញ់របស់ព្រះមហាក្សត្រនៅគ្រប់ស្ថានការណ៍ ទាំងអតីតកាល បច្ចុប្បន្នកាល និងអនាគតកាល។

* កម្រាលព្រំ
កម្រាលព្រំ តំណាងឲ្យការអណ្ដែតឡើងនូវកិត្តិនាម ភាពល្បីរន្ទឺ ភាពខ្ពង់ខ្ពស់ ឧត្តុងឧត្តម ការលើកបង្ហាញឲ្យសកលលោកបានឃើញ បានដឹង និងបានស្គាល់៕