(ភ្នំពេញ)៖ នៅក្នុងប្រវត្ដិសាស្រ្ដខ្មែរតាមការនិទានដំណាលតៗគ្នាមក ព្រះថោង និង នាងនាគ ជាឳពុកម្ដាយ ជា​ជីដូន​ជីតា ជា​អ្នក​បង្ក​បង្កើត​អោយ​មាន​ជាតិ មាន​កំណើត មាន​ទឹក​ដី​ខ្មែរ​មុន​គេ​ដំបូង​បង្អស់។ បងប្អូនខ្មែរយើងភាគច្រើនណាស់ ពុំបានដឹង ពុំ​បាន​ស្គាល់​ប្រវត្ដិ​នេះ​ទេ​។ ឯក​សារ​រាប់​រៀប អំពី​ប្រវត្ដិ ព្រះ​ថោង នាង​នាគី» មាន​នៅ​ក្នុង​សឹងតែគ្រប់ពង្សាវតារខ្មែរដែលរៀបចំសរសេរឡើងដោយអ្នកនិពន្ធផ្សេងៗ។

(ប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរ ភាគរឿងព្រេងនិទាន)

* ព្រះពុទ្ធទំនាយ

សម័យមួយ ព្រះសមណគោត្ដមព្រះពុទ្ធបរមគ្រូ កាលនោះព្រះជន្មបាន ៨០វស្សា បានយាង​ត្រេច​រង្គត់​ទៅ​គ្រប់​ទិស​ទី​កន្លែង ដើម្បី​ប្រោស​អស់​សព្វ​សត្វ​លោក​។ ព្រះអង្គនិមន្ដកាត់តាមឆ្នេរមហាសាគរ បានយាងទៅដល់កោះមួយ ដែល​មាន​ដើម «ធ្លក» ដុះ​បែក​មែក​សាខា​ត្រសុំ​ត្រសាយ​។ នៅ​ក្រោម​ដើម​ធ្លក​នោះ មានរូងមួយយ៉ាងជ្រៅ ដែលជាផ្លូវចេញចូលរបស់ស្ដេចភុជង្គនាគ សំរាប់​ចេញ​ចូល​មក​ក្រសាល​លេង​។ ទីដី​កន្លែង​នោះ​មាន​ស្ថាន​ភាព​រាប​ស្មើគួរជាទីមនោរម្យ។ នៅលើដើមធ្លកនោះ មានសត្វត្រកួត​មួយ​រស់​នៅ​ដោយ​សុខ​សាន្ដ​។

នៅពេល​ដែល​ព្រះ​អាទិត្យ​ចូល​អស្ដង្គត ហើយ​ព្រះ​ច័ន្ទ​បាន​ចាប់​រះ​ឡើង​បន្ដ​វេន​ព្រះ​ពុទ្ធ​អង្គ​និង​ព្រះ​អានន្ទ​ ក៏​នាំ​គ្នា​និមន្ដ​ចូល​សំរាក​ក្រោម​ដើម​ធ្លក​។ ទេវ​តា​ដែល​ថែ​រក្សា​ដើម​ធ្លក បាន​រៀប​ចំ​ទី​កន្លែង​សំរាប់​ទទួល​ព្រះ​អង្គ​ និង​ ទេវ​តា​ទាំង​ឡាយ ដែល​នឹង​ត្រូវ​ចូល​មក​គាល់​ថ្វាយ​បង្គំ ​ព្រះ​ពុទ្ធ​។

ស្ដេច​ភុជង្គ​នាគ ដែល​បាន​យាង​ចេញ​មក​ក្រសាល​នៅ​ទី​ទួល​ដើម​ធ្លក បាន​យល់​ឃើញ​ព្រះ​ពុទ្ធ​កាល​ណា ក៏​តំណែង​ខ្លួន​ជា​មនុស្ស ហើយ​នាំ​ក្រុម​បរិ​វារ​មក​ក្រាប​ថ្វាយ​បង្គំ​ព្រះ​ជិន​ស្រី សុំ​ព្រះ​អង្គ​សំដែង​ធម្ម​ទេសនា ប្រោស​អស់​នាគ​ទាំង​ពួង​។ ជា​មួយ​គ្នា​នោះ​ដែរ ព្រះ​ឥន្រ្ទ​កោ​សីយ​ទេវ​បុត្រ​ទេវ​តា ទេព​អប្សរ និង​ទេព​និករ​គ្រប់​ទិស​ទី ក៏​បាន​នាំ​គ្នា​មូល​មី​កុះ​ករ ចុះ​មក​ថ្វាយ​បង្គំ​គាល់​ព្រះ​ពុទ្ធ​ជា​អម្ចាស់​ដែរ​។

ព្រឹកព្រហាមស្រាងៗកាលណា ព្រះពុទ្ធអង្គចាប់ផ្ដើមស្មឹងស្មាតប្រមើមើលនិស្ស័យ អស់គ្រប់សព្វសត្វជិតឆ្ងាយ ដែល​ព្រះ​អង្គ​ត្រូវ​និមន្ដ​ទៅ​ប្រោស​។ បន្ទាប់​មក​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​សោយ​ចង្ហាន់​។ ដោយធំក្លិនម្ហូបអាហារទិព្វឈ្ងុយឆ្ងាញ់ពេកហើយ​ដោយ​ទ្រាំ​មិន​បាន សត្វ​ត្រកួត​ដែល​រស់​នៅ​លើ​ដើម​ធ្លក ក៏​ចេញ​ខ្លួន​មក​ថ្វាយ​បង្គំព្រះពុទ្ធបរមគ្រូ ព្រះអង្គបានពូតបាយ ហើយបោះអោយទៅសត្វ​ត្រកួត​នោះ​ទុក​ធ្វើ​ជា​អា​ហារ​ឆ្ងាញ់​ពេក ត្រកួត​លិត​មាត់​លិត​ក លៀន​អណ្ដាត​ចេញមកក្រៅ។ ទតឃើញត្រកួតមានអណ្ដាតព្រែកចេញជាពីរ ព្រះពុទ្ធ​លោក​ទ្រង់​ឈ្ងោក​ព្រះ​ភ័ក្រ្ដ​សំលឹង​ទៅ​ព្រះ​ធរណី​ដោយ​ក្ដី​ញញឹម​។ ឃើញដូច្នោះ ព្រះអានន្ទឆ្ងល់ណាស់ ក៏ថ្វាយបង្គំទូលសួរសុំអោយ​ព្រះ​អង្គ​ពន្យល់​អំពី​ហេតុ​ផល។
ព្រះអង្គបានមានពុទ្ធដិការ ទស្សន៍ទាយថា តទៅអនាគត «កោះកោកធ្លក» នេះ នឹងកកើតក្លាយទៅជានគរ​មួយ​ខ្លាំង​ក្លា​មាន​ទឹក​ដី​ធំ​ទូលាយ ប្រជា​ជន​រស់​នៅ​ដោយ​សុខ​សប្បាយ​ក្សេម​ក្សាន្ដថ្កុំថ្កើងរុងរឿង។

សត្វត្រកួតដែលមានចិត្ដបរិសុទ្ធ លុះទៅដោយធម្មទេសនារបស់ព្រះពុទ្ធ ក្រោយមកដែលបានចាកលោកនេះ​ទៅ នឹង​បាន​កើត​ជា​ព្រះ​រាជ​បុត្រ​ស្ដេច​នគរ​ឥន្ទ​ព័ទ្ធ ហើយ​នឹង​យាង​មក​សោយរាជ្យសម្បត្ដិនៅនគរគោកធ្លក។ ពេលនោះស្ដេចភុជង្គនាគ នឹង​ចេញ​មក​រៀប​ចំ​ទឹក​ដី ថ្វាយ​ព្រះ​អង្គ​។ ព្រះ​អង្គ នឹង​ដាក់​ឈ្មោះ​នគរ​គោកធ្លកជា «កម្ពុជាធិបតី» ដែលនគរដទៃទៀត ដាក់ឈ្មោះហៅថា «ស្រុកខ្មែរ»។ ឯ​ព្រះ​ឥន្រ្ទា​ធិរាជ​វិញ ក៏​នឹង​បញ្ជា​អោយ​ព្រះ​វិស្ស​កម្ម​ទេវ​បុត្រ ចុះមកកសាងប្រាង្គប្រាសាទធំល្អល្អះជាច្រើនទៀតដែរ។ តែ​ប្រជាជននៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ គ្មាន​ចិត្ដ​ស្មោះ​ត្រង់ ប្រកាន់​គោរ​ពពាក្យ​សំដីរបស់ខ្លួនទេ។ សំដីនិយាយចេញមកមានន័យផ្សេង មិនដូចចិត្ដគំនិតដែល​គិត​យល់​នោះ​ទេ​។ គឺ​មាន​អណ្ដាត​ព្រែក​បែក​ជា​ពីរ ដូច​សត្វ​ត្រកួត​ជីតារបស់ខ្លួន។ ទ្រង់ប្រមើមើលចប់ហើយកាលណា ព្រះពុទ្ធអង្គ ក៏ទ្រង់​យាង​និមន្ដ​បន្ដ​ដំណើរ​ទៅ​ប្រោស​សត្វ​លោក​ត​ទៅ​ទៀត។

ប្រវត្ដិព្រះថោង

កាលនោះនៅនគរឥន្ទព័ទ្ធ មានស្ដេចមួយព្រះអង្គ ព្រះនាមអទិច្ចវង្ស សោយរាជ្យសម្បត្ដិ មានកូនប្រុស៥នាក់ បុត្រ​ទី១ ត្រូវ​បាន​ព្រះ​អង្គ​តំរូវ​អោយ​កាន់​កាប់​ខេត្ដ​ខ័ណ្ឌ​ផ្នែក​ទិស​ខាងកើត បុត្រទី២ ខេត្ដខ័ណ្ឌទិសខាងជើង បុត្រទី៣ ខេត្ដខណ្ឌខាងលិច ហើយ​បុត្រ​ទី​៤ ព្រះ​ថោង ត្រូវ​ទទួល​បន្ទុក​ខេត្ដ​ខ័ណ្ឌ​ទិស​ខាង​ត្បូង​។ ចំណែកបុត្រទី៥ ដែលនៅក្មេងជាងគេ ព្រះអង្គបានទុកដាក់ អោយគង់នៅ​ជាប់​ជា​មួយ​នឹង​ព្រះ​អង្គ​ក្នុង​បរម​រាជ​រាំង​។

ឆ្នាំមួយ ដោយមានជំងឺព្យាធិ ហើយពេលវេលាកាលទេសត្រូវជាន់ចំនឹងពិធីបុណ្យប្រចាំឆ្នាំ ដែលព្រះរាជា​ត្រូវ​តែ​ទទួល​ស្ដេច​នគរ​ចំណុះ នាម៉ឺន​សព្វ​មុខ​មន្ដ្រី មក​ពី​គ្រប់​ទិស​ទី ព្រះ​អទិច្ច​វង្សា ក៏បានបង្គាប់អោយបុត្រពៅចេញធ្វើជាព្រះរាជតំណាង​ទៅ​ទទួល​ភ្ញៀវ​ជំនួស​ព្រះ​អង្គ​។ គ្រប់​ៗ​គ្នា មាន​ទាំង​ស្ដេច​បង​ព្រះ​អង្គ​ទាំង៣អង្គ បានក្រាបថ្វាយបង្គំបុត្រពៅតំណាងព្រះរាជា តាមរបៀបរបប​ប្រ​ពៃណី​។ លើក​លែង​តែ​ព្រះ​ថោង ដែល​មិន​បាន​ក្រាប​ថ្វាយ​បង្គំ​តាមទំនៀមទំលាប់។ ពីព្រោះព្រះអង្គបានយល់ នឹកស្មានថាព្រះបិតាបានលើករាជ្យ​សម្បត្តិ​ផ្ទេរ​អោយ​ប្អូន​រួច​ស្រេច​បាច់​បាត់​ទៅ​ហើយ​។ តែបើតាមឯកសារខ្លះទៀត គេបានបញ្ជាក់ថាព្រះមហាក្សត្របានប្រគល់​រាជ្យ​អោយ​បុត្រ​ពៅ​រួច​ស្រេច​ទៅ​ហើយ​មែន​។
ដោយក្ដីមួរហ្មងអាក់អន់ស្រពន់ចិត្ដក្ដៅក្រហាយ ដល់ត្រលប់មកដល់នគរវិញ ព្រះថោងក៏កោះប្រជុំអស់សព្វ​មុខ​មន្ដ្រី​ដើម្បី​រៀប​រាប់​ប្រាប់​អស់​នូវ​ព្រឹត្ដិ​ការណ៍​។ ព្រះ​អង្គ​បាន​សំរេចចិត្ដថាតទៅអនាគត ព្រះអង្គ នឹងលែងយាងទៅចូលរួមពិធីបុណ្យអ្វីទាំង​អស់ នៅ​ឯ​បរម​រាជ​វាំង​។

ពេល​នោះ​នាម៉ឺន​មុខ​មន្រ្ដី​ទាំង​អស់ គ្មាន​នរណាម្នាក់ហ៊ានបញ្ចេញយោបល់ ឬមតិអ្វីឡើយ។ ម្នាក់ៗ​គិត​តែ​វៃ​អប​ស៊ី​អែប​លេម​លើម​ឥត​ខ្មាស​អៀន​ហើយ​យល់​ស្រប​តាម​គ្រប់​ចំនុច​។ ពីនោះថ្ងៃមក ព្រះថោងលែងទៅថ្វាយបង្គំ​ព្រះ​បិតា​ដូច​សព្វ​ដង​ទៀត​ហើយ​។

ដឹងរឿងនេះកាលណា ព្រះអនុជពៅ សុំសេចក្ដីអនុញ្ញាត្ដិពីឳពុក ដើម្បីទៅជួបបង។ ជួបបងកាលណា ព្រះ​អង្គ​លុត​ជង្គង់​ថ្វាយ​បង្គំ​ដែល​ធ្វើ​អោយ​ព្រះ​ថោង​មាន​ការ​ភ្ញាក់​ផ្អើល និង​ឆ្ងល់​យ៉ាងខ្លាំង។ ក្រោយបានស្ដាប់ការពន្យល់របស់ប្អូន បានយល់​គ្រប់​ដំណើរ​ដើម​ទង​មក ព្រះ​ថោង​ក៏​បាន​យល់​ស្គាល់​អំពី​កំហុស​របស់​ខ្លួន ហើយ​ក៏​បាន​ផ្ដាំ​ប្អូនអោយសុំព្រះរាជទានទោសពីបិតាជំនួសព្រះអង្គផង។

ព្រះអង្គអទិច្ចវង្សា សប្បាយចិត្ដណាស់ នៅពេលដែលដឹងថាបុត្រពៅព្រះអង្គដោះស្រាយបញ្ហាស្មុកស្មាញនេះ​បាន​ដោយ​ជោគ​ជ័យ ក្នុង​សន្ដិ​វិធី គឺ​ពិត​ជា​សក្ដិ​សម​ជា​ស្ដេច ដែល​ត្រូវទទួលគ្រងរាជសម្បត្ដិមែន តែព្រះអង្គក៏បានរិះគិតពិចារណាដែរថា ព្រះ​ថោង​មាន​ចិត្ដ​ស្រាល​ឆេវ​ឆាវ មិន​ចេះ​គិត​គូរ​ពិចារ​ណា​វែង​ឆ្ងាយ​ឡើយ អា​កប្ប​កិរិ​យាទាំងប៉ុន្មាន ដែលព្រះថោងបានប្រព្រឹត្ដិមកក៏ចាត់ដូចជា​ការ​ក្បត់ នឹង​ប្រទេស​ជាតិ​ដែរ​ទោស​នេះ គឺ​ត្រូវ​តែ​ប្រហារ​ជីវិត​បង់ នាម៉ឺន​សព្វមុខមន្ដ្រីទាំងអស់ក៏បានយល់ស្របតាមព្រះអង្គដែរ តែដោយ​ព្រះ​ថោង​ព្រះ​អង្គ​ធ្លាប់​មាន​គុណ​បំណាច់​ក្នុង​ការ​ពារ​ទឹក​ដី​ប្រទេស​ជាតិ នាម៉ឺន​មន្រ្ដី​ទាំងនោះ បានសុំអោយត្រឹមតែបំបរបង់នីរទេសព្រះអង្គប៉ុណ្ណោះបានហើយ។

ព្រះថោងបានប្រសូត្រនៅក្នុងឆ្នាំវក ព.ស ២៣២ ត្រូវជាឆ្នាំ៣១២មុន គ.ស។ ព្រះជន្មបាន១៦ឆ្នាំ ព្រះអង្គបានយាងចេញ​ទៅ​កាន់​កាប់​ខេត្ដ​ខ័ណ្ឌ​ទិស​ខាង​ត្បូង​។ ២០​ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក អាយុបាន៣៥ឆ្នាំ ព្រះអង្គត្រូវបានបិតាបំបរបង់នីរទេស ដេញចេញពីនគរ។ នាម៉ឺន​មុខ​មន្ដ្រី​ពល​សេនា និង​ប្រជា​រាស្រ្ដ​ជា​ច្រើន ដែល​ស្រលាញ់​គោរព​ព្រះ​អង្គ ប្រមាណជាង១កោដិនាក់ (តែឯកសារខ្លះថាតែ​១​សែន​នាក់) បាន​សុខ​ចិត្ត​ចាក​ចេញ​អំពី​នគរ​ទៅ​រស់​នៅ​ដង្ហែរ​តាម​ព្រះ​ថោង​។ ពួកជននីរទេសទាំងនោះ ត្រូវបានស្ដេចចេញបញ្ជា បង្គាប់អោយកាត់​សក់​ជើង​កញ្ជើ អោយ​ខុស​អំពី​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ធម្មតា ដើម្បី​បញ្ជាក់​ថា ជា​ជន​ជំពូកគ្មានពូជ គ្មានសាសន៍ អ្វីដូចគេឯងទាំងអស់។ ព្រះថោង បាន​បញ្ជា​បក្ស​ពួក​ក្រុម​ព្រះ​អង្គ​អោយ​ចុះ​សំពៅ​ទូក​ក្បួន​បណ្ដែត​តាម​ទន្លេ​ខ្សែ​ទឹក​។ ឯកសារខ្លះបានបញ្ជាក់ថា ព្រះថោងបាននាំពលរេហ៍ធ្វើ​ដំណើរ​ឆ្លង​កាត់​តាម​ព្រៃ​ព្រឹក្សា​ចុះ​មក​តាម​ទិស​ខាង​ត្បូង​រហូត​មក​ដល់​ភ្នំ​ដង​រែក ដែល​ជាដំបន់ភូមិភាគមួយអហោរស្ថានគ្មានមនុស្សរស់នៅ។

ទូកក្បូនក្បួនទ័ពព្រះថោង ព្រមទាំងមនុស្សម្នាស្រីប្រុស បានមកកឿងជាប់ចត នឹងជួរភ្នំដងរែក។ ព្រះអង្គក៏បញ្ជាអោយ​បោះ​យុថ្ការ ចុះ​ចត​លើ​កោះ​គោក​ធ្លក​។ កន្លែង​នោះ មាន​ឈ្មោះ​ដំណាល​ជាប់​មកជាស្រុកគ្រួខ័ណ្ឌ ឬ​គោកខ័ណ្ឌ ដែលស្ថិតនៅខាង​ជើង​ជួរ​ភ្នំ​ដង​រែក​សព្វ​ថ្ងៃ​។ ក្នុង​វគ្គ​នេះ ពង្សា​វតារ​ខ្លះ​ទៀត​បញ្ជាក់​ថា ព្រះថោង និង​បរិ​វារ​អ្នកស្ម័គ្រចិត្ដបានមកសំចតនៅ ស្រុកសំរោង​ទង ដែល​នៅ​ទី​នោះ​បាន​ជាប់​ឈ្មោះ​បឹង​ពុង​ពាយ រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​។ ព្រះថោង បានចាត់ចែងអោយមុខមន្ដ្រី ទៅចេរចានិងស្ដេចចាម ដើម្បី​ចង​ស្ពាន​មេត្រី​ក្នុង​ន័យ​រួម​រស់​ជា​មិត្ដ​ភាព​ក្នុង​តំបន់​ជា​មួយ​គ្នា។

ថ្ងៃមួយ ព្រះថោង និង ស្ដេចចាម ព្រះនាមអាស្សចៃយ្យរាជ្យ កើតមានជំលោះឈ្លោះមិនចុះសំរុងនឹងគ្នា ហើយ​ក៏​កើត​មាន​ជា​សង្រ្គាម​ចំបាំង​រាំង​ជល​។ ព្រះ​ថោង​បាន​យក​ជ័យ​ជំនះ ឈ្នះកំចាត់ស្ដេចចាម ដែលរត់ខ្ចាត់ខ្ចាយទៅពួននៅចំបាសាក់ បច្ចុប្បន្ន​ទឹក​ដី​លាវ​សព្វ​ថ្ងៃ​។ ឥឡូវ​ព្រះ​ថោង​ព្រះ​អង្គ​បាន​គ្រប់​គ្រង​ទឹក​ដី​គោក​ធ្លក​តែម្នាក់ឯង។ ព្រះអង្គបានដាក់ឈ្មោះព្រះនគរថា «នគរគោកធ្ល»។

បណ្ដាជនជាច្រើន មានអ្នកប្រាជ្ញបណ្ឌិតតូចធំ បានមករស់នៅតាំងលំនៅស្ថានកុះករនៅនគរគោកធ្លក។ ព្រះ​អង្គ​បាន​បញ្ជា​អោយ​អ្នក​ប្រាជ្ញ​កែ​ប្រែ​អក្សរ​ភាសា​សំស្រ្កិត មក​ជា​អក្សរ​ភាសា​ខ្មែរ​សំរាប់ប្រើប្រាស់។ ការរៀបចំកសាងស្រុកភូមិនគរ ក្នុងវិស័យ​កសិ​កម្ម និង​សេដ្ឋ​កិច្ច ក៏​ត្រូវ​បាន​ចាត់​យ៉ាង​សកម្ម​ដែរ​។ នៅ​ផ្នែក​ជំនឿ​សាសនា គេក៏បានឃើញមានវត្ដមានសាមណេរ វត្ដអារាមព្រះពុទ្ធសាសនា​ជា​ច្រើន នៅ​លើ​ទឹក​ដី​នគរ​គោគ​ធ្លក​។

* អភិសេកព្រះថោងនាងនាគ

ថ្ងៃមួយព្រះថោងបាននាំពលរេហ៍ ទៅក្រសាលតាមឆ្នេរខ្សាច់កោះ បានយាងទៅដល់ទួលដំបូកគោកធ្លក ដោយហេវ​ហត់​អស់​កំលាំង ព្រះ អង្គ​ចូល​ទៅ​សំរាក​ក្រោម​ដើម​ធ្លក ដល់​ពេលរសៀល ទើបព្រះអង្គភ្ញាក់ តែទឹកបានឡើងលិចព័ទ្ធជុំវិញទួលគោកធ្លក ដោយ​មិន​អាច​វិល​ត្រលប់​វាំង​ប្រាសាទ​បាន ព្រះ​ថោង​ក៏​ទ្រង់​សំរាក​នៅទីនោះ រង់ចាំពេលទឹកស្រកដកទៅវិញ។ គ្រា​នោះ នា​រាត្រី​ដ៏​សែន​ស្ងាត់​ជ្រងំ ព្រះ​នាង​ធារា​វត្ដី បុត្រី​សេ្ដច​ភុជង្គ​នាគ​បាន​នាំ​អស់​ពួក​ភី​លៀងបរិវារ ចេញមកក្រសាលលេងកំសាន្ដលើកោះគោកធ្លក។ ព្រះ​ថោង​ទត​យល់​ឃើញ​ព្រះ​នាង​កាល​ណា ក៏​លប​លួច​ចាប់​ចិត្ដ​ប្រតិ​ព័ទ្ធ​ស្នេហា​ភ្លាម​។ ក្រោយដែលបានផ្ដោះផ្ដង សាកសួរគ្នាទៅវិញទៅមក ព្រះ​ថោង និង​នាង​នាគ​ក៏​ចាប់​ផ្ដើម​មាន​ចិត្ដ​ស្នេហា​ស្មោះ​ស្ម័គ្រ​នឹង​គ្នា​ទៅ​វិញទៅមក។

ក្នុងរវាងប្រាំពីរថ្ងៃ តាមពេលកំណត់រវាងគូស្នេហាទាំងពីរ ព្រះថោងត្រូវរៀបចំជំនូន និងអណ្ដាប់អណ្ដាការ​គ្រប់​បែប​យ៉ាង​មក​រង់​ចាំ​នៅ​ត្រង់​ទីក​ន្លែង​ដដែល​។ ចំណែក​ព្រះ​នាង​ធារា​វត្ដី កាល​បើទៅដល់ស្ថានភុជង្គនាគ ក៏បានរ៉ាយរ៉ាប់រឿងរ៉ាវទាំងប៉ុន្មានតាម​ដំណើរ​ទូល​ថ្វាយ​ព្រះ​បិតា និង​ព្រះ​មាតា។ ស្ដេច​ភុជង្គ​នាគ មិន​បាន​យល់​ជំទាស់​ទេ។ ព្រះអង្គបានសុខចិត្ដយល់ព្រមទៅតាមសំណូមពរ​គោល​បំណង​របស់​កូន​។

ប្រាំពីរថ្ងៃកន្លងមក ព្រះថោង បាននាំពលរេហ៍សេនា លើកជំនូនសួយសារអាករគ្រប់បែបយ៉ាង រៀបចំដោយប្រណិត យ៉ាង​បរិ​បូរណ៌​ឥត​មាន​ខ្ចោះ ឥត​មាន​ខ្វះ​ត្រង់​ណា យក​មក​ទុក​ត្រៀមខ្លួនរង់ចាំនៅក្រោមដើមធ្លក។ ដល់ថ្ងៃកំណត់ស្ដេចភុជង្គនាគ និង​អគ្គម​ហេសី​បាន​យាង​ចេញ​មក​ត្រង់​កន្លែង​ដើម​ធ្លក​មែន បាន​យល់​ឃើញព្រះមាតាព្រះបិតាព្រះនាងធារាវត្ដីភ្លាមកាលណា ព្រះថោងទ្រង់​លុត​ជង្គង់​ក្រាប​ថ្វាយ​បង្គំ​ដោយ​ក្ដី​គោរព​។ ស្ដេច​ភុជង្គ​នាគ និង​មហេសី​ពេញ​ចិត្ដ​ត្រេក​អរសាទរណាស់ បានទទួលព្រះថោងជាកូនប្រសា ហើយក៏បាន​រៀប​ចំ​អភិ​សេក​កូន​ស្រី​កូន​ប្រុស​ជា​គូស្វាមី​ភរិយា​ត​រៀង​មក​។ ស្ដេចភុជង្គនាគ ព្រមទាំងបរិវារ ដើម្បីទុកជាចំណងដៃដល់កូនប្រុសស្រី បាន​នាំ​ពល​រេហ៍​សេនា បឺត​ពង្រីង​ទឹក​សមុទ្រ បង្ក​បង្កើត​អោយ​កើត​បាន​ជា​ដី​ស្ងួត ធំធេងទូលំទូលាយ ហើយបានកសាងប្រាង្គប្រាសាទ វាំង​តូច​ធំ​ទុក​ថ្វាយ​ជា​ច្រើន​។
ព្រះថោងនាងនាគ ត្រូវបានរៀបចំអភិសេក ជាគូស្វាមីភរិយានៅវេលាម៉ោង ៧ព្រឹក នៅថ្ងៃ១១កើត ខែពិសាខ ពស​២៧៧ ឆ្នាំ​ម្សាញ់ ត្រូវ​ជា​ឆ្នាំ​២៦៧ មុន​គ.ស​។ កាល​នោះ​ព្រះ​

* ថោង​បាន​ព្រះ​ជន្ម ៤៦វស្សា

ក្នុងពេលជាមួយគ្នានោះដែរ ព្រះថោងក៏បានទទួលព្រះរាជាភិសេក ឡើងសោយរាជសម្បត្ដិនគរគោកធ្លកដែរ។ ព្រះ​អង្គ​បាន​ទទួល​គោ​រម្យ​នាម​ជា ព្រះ​បាទ​សម្ដេច​កុម៉ែ​រាជ​សេដ្ឋា​ធម្មិក​វរោត្ដម​បថម​ខេមរា ខត្ដិ​យា​វង្ស​សកូល កំពូល​ក្រុង​កម្ពុជា​ធិបតី​សិរិ​យស​សោភា​ បវរ​រាជ​ធានី បូណ៌មី​ឧត្ដម​មហា​ដ្ឋាន។ ព្រះ​អគ្គ​មហេសី​នាង​នាគ​ ឬព្រះនាងធារាវត្ដីបានទទួលព្រះនាមជា សម្ដេចព្រះវគត្ដីក្សត្រី​គាប់​លក្ខណ៍​ឯក​អគ្គ​ទេវី​។ ពិធី​បុណ្យ​អភិ​សេក​ចប់​សព្វ​គ្រប់​កាល​ណាស្ដេចភុជង្គនាគ និង​ព្រះអគ្គមហេសីបាននាំបរិវារនាម៉ឺនមុខមន្រ្ដី ត្រលប់​ចុះ​ទៅ​ព្រះ​នគរ​វិញ ដើម្បី​ជូន​ដំណើរ​ព្រះ​បិតា​ព្រះ​មាតា​ក្មេក​ចុះ​ទៅ​ស្ថានភុជង្គនាគ ព្រះថោង ឬ​ព្រះបាទសម្ដេចកុម៉ែរាជ បានចាប់​តោង​ស្បៃ​នាង​នាគ​ចុះ​ទៅ​តាម​ទៅ​ជា​មួយ​ដែរ​។ កាល​នោះ​ព្រះ​ថោង​រៀប​ចំ​សាង​សង់​ព្រះ​បរមរាជវាំង គង់នៅមហានគរធំ ឬ​មហានគរ ឬ​អង្គរ​ដែលជាកន្លែង​ដើម​ធ្លក​បាន​ដុះ​។

* សង្គ្រាមនឹងចាម

នៅក្នុងរាជរបស់ព្រះអង្គ បើតាមពង្សាវតារខ្មែរ និង ឯកសារជាច្រើនទៀត លើកលែងតែពង្សាវតារសម្ដេចវាំងជួន ស្ដេច​ចាម​ដែល​ច្បាំង​ចាញ់​ព្រះ​ថោង​កាល​ពី​លើក​មុន បាន​លើកកងទ័ពយ៉ាងគគ្រឹកគគ្រេង មកវាយប្រហារនគរគោកធ្លក។ ស្ដេចចាម​អាស​ចៃយ​រាជ ដោយ​មាន​កូន​ប្រុស​ប្រាំ​នាក់ ធ្វើ​ជា​មេ​ទ័ព​ជំនួយ បានលើកទ័ពចេញមកពីចំបាសាក់។

ពង្សាវតារខ្មែរដែលរៀបចំដោយព្រះអង្គម្ចាស់នព្វរតន៍ បានសរសេរបញ្ជាក់ថា កងទ័ពចាមដោយមានកងទ័ពលាវចូលរួម​ផង បាន​មក​ចោម​ព័ទ្ធ​ទី​ក្រុង​មហា​នគរ​។ ពេល​នោះ​ព្រះ​កុម៉ែ​រាជ​បានកោះប្រជុំ គ្រប់នាម៉ឺនមុខមន្រ្ដីមេទ័ពតូចធំ ដោយមានព្រះបន្ទូល​ថា បើ​យើង​ច្បាំង​តប​នឹង​សត្រូវ​ក៏​បាន​ដែរ តែ​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​យើង នឹង​ត្រូវ​ស្លាប់បាត់បង់ច្រើនជាមិនខាន។ ដូច្នេះគួរណាស់តែយើងធ្វើល្បិច​កិច្ច​កល​ជា​ចាញ់ ខ្លាច​ចាម​ហើយ​នាំ​គ្នា​វាយ​សំរុក​បើក​ផ្លូវ នាំ​គ្រួសារ​រត់ចោលនគរមួយរយៈសិន។ ធ្វើដូច្នេះកងទ័ពចាម និងមានជំនោរចិត្ដក្អេងក្អាង ភ្លេច​ខ្លួន​ហើយ​នាំគ្នា​មក​តាំង​ទី​ក្នុង​មហា​នគរ​ជា​មិន​ខាន។ ពេលនេះ ចាំយើងលើកទាំងទ័ពមនុស្សទាំងទ័ពនាគមកវាយប្រហារ​សត្រូវ​យក​ជ័យ​ជំនះ​វិញ​។

ទ័ពខ្មែរបានវាយបើកផ្លូវចេញ បានដូចសេចក្ដីប្រាថ្នា សម្ដេចកុម៉ែរាជ បាននាំពលរេហ៍ទៅរៀបចំទីតាំងបោះបន្ទាយ​ជំរុំ​នៅ នគរ​រាជ​សីមា។ ព្រះ​អង្គ​ក៏​ចាប់​ផ្ដើម​រៀប​ចំ​កង​ទ័ព មានទ័ពលាវផង បង្ហាត់បង្រៀនហ្វឹកហ្វឺនតាមគ្រប់ក្បួនយុទ្ធសាស្រ្ដ ពីជ័យ​សង្រ្គាម​។ ទ័ព​ចាម​ដូច​ដែល​ព្រះ​អង្គ​បាន​គិត​មែន បាន​នាំ​គ្នា​មក​តាំង​ទី​នៅ​ក្នុង​ព្រះមហានគរ។ មួយឆ្នាំក្រោយមក សម្ដេចព្រះកុម៉ែរាជ​ដោយមាន​ជំ​នួយ​ពី​ទ័ព​នាគ​បាន​លើក​ទ័ព​ទៅ​វាយ​ប្រហារ ​កំចាត់​ទ័ព​ចាម​ធ្វើ​អោយ​បរា​ជ័យ​រត់បាក់បែកអស់។ ស្ដេចចាមអាសចៃយរាជ ត្រូវរបួស​យ៉ាង​ទំងន់ ហើយ​ក៏​បាន​បាត់​បង់​ជីវិត ក្នុង​គ្រា​ចំបាំង​នោះ​ទៅ​។ រី​ឯ​កូន​ប្រុស​ទាំង​ប្រាំ​នាក់​របស់ស្ដេចចាមត្រូវកងទ័ពខ្មែរ និងកងទ័ពនាគចាប់បាន។ កូន​ស្ដេច​ចាម​ទាំង​ប្រាំ​នាក់​ បាន​ទទួល​ខ្លួន​ចុះ​ចាញ់ សុំ​ចំណុះ និង​សុំ​បំរើ​ព្រះ​ថោង​រៀង​រហូត​ត​ទៅ។

ព្រះមហាក្សត្រខ្មែរព្រះកុម៉ែរាជបានតែងតាំងកូនស្ដេចចាមឈ្មោះសុរិយាវរមិន្ទអោយគ្រប់គ្រងស្រុកទ្រាំង ដោយ​មាន​ទី​តាំង​នៅ​លើ​ភ្នំ​បា​យ៉ង​កោ ព្រះ​សុរិ​យោ​ទេ​វេស អោយ​ទៅ​គ្រប់គ្រងស្រុកបាទីដោយតាំងទីនៅលើភ្នំជីសូរ ព្រះបរមន្រ្ទាវរមិន្ទ ​អោយ​ទៅ​គ្រប់​គ្រង​ស្រុក​លើក​ដែក ព្រះ​សុរិ​យោវរ​មិន្ទ អោយ​ទៅ​គ្រប់​គ្រង​ស្រុក​ត្បូងឃ្មុំ និងព្រះសន្រ្ទាវរមិន្ទ អោយទៅត្រួតត្រាស្រុកស្ទោង។

នាសម័យនោះ ព្រំប្រទល់ដែនទឹកដីខ្មែរ បានលាតសន្ធឹងទៅដល់ស្រុកពិសនុកលោក និងសុខោទ័យ នៅ​ទិស​ខាង​លិច​ទៅ​ដល់​ស្រុក​គោក​អង្រ្កង ឬ​ស្រុក​យួន​នៅ​ទិស​ខាង​កើត ទៅ​ដល់ស្នាមខ្សាច់ (ខាងជើងភ្នំដងរែក)នៅទិសខាងជើងនិង នៅទិស​ខាង​ត្បូង​ទល់​និង​សមុទ្រ​។

មួយផ្នែកទៀត នាគ្រាកាលនោះគេសំគាល់ឃើញមានជនជាតិបរទេសជាច្រើន បានចូលមករស់នៅរកស៊ីធ្វើជំនួញ​ប្រកប​មុខ​របរ​ក្នុង​ស្រុក​ខ្មែរ មាន​ដូច​ជា​សៀម លាវ យួន ជា​ដើម​។ សៀម​ចុះមកនៅបឹងណោងស្នោ ប្រកបមុខរបររកស៊ីចាប់​ត្រី​កន្ធរ​យក​មក​ប្រលាក់​ហាល​។ ជា​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ ជន​ជាតិ​សៀម​ទាំង​នោះ តែងតែដឹកនាំយកត្រីកន្ធរហាល និង ទឹកថ្លាល្អបរិសុទ្ធនៅក្នុងខេត្ដពេជ្រ​បុរី មក​ថ្វាយ​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ខ្មែរ​សម្ដេច​ព្រះ​កុម៉ែ​រាជ​ជា​សួយ​សារ​អាករ​។ ចំណែកជនជាតិយួនវិញ ប្រកបបររកស៊ីលក់ក្រណាត់សូត្រ ហើយ​ជា​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ ក៏​តែង​តែ​នាំ​យក​សំពត់​សូត្រ សំពត់​ព្រែ មក​ថ្វាយ​ព្រះរាជាជាសួយសារអាករដែរ។

ព្រះថោងនិងនាងនាគ បានមានព្រះរាបុត្រាបុត្រីជាច្រើនដែលព្រះអង្គចែកភារៈកិច្ចតែងតាំងអោយមានឋានន្ដរសក្ដិ និង​ប្រគល់​បេសក​កម្ម​រៀង​ខ្លួន អោយ​ទៅ​ត្រួត​ត្រា​ស្រុក​នគរ​ប្រទេសផ្សេងៗ

ព្រះវិរោជ, បុត្រច្បង ទទួលមុខងារ ជាមហាអុបរាជ
ព្រះហរិរាជ, ជាកែវហ្វារ
ព្រះបរមន្ទិរាជ ត្រូវទៅគ្រប់គ្រងស្រុកមង្គលបូរី
ព្រះអុទ័យរាជា, ស្រុកធនបូរី
ព្រះនរិន្ទរាជា, ស្រុកសាវាងបូរី
ព្រះវិជៀនរាជ, ស្រុកគំដែងបូរី
ព្រះសាហរាជ, ស្រុកបូរីរ៉ាម
ព្រះភិរុណរាជ, ស្រុកបស្ចឹមបូរី
ព្រះពិជិតរាជ, ស្រុកពិជិតបូរី
ព្រះសុវណ្ណរាជ, ស្រុកសុវណ្ណលោក
និង ព្រះពិពិតរាជ ស្រុកពិស្នុកលោក។
ព្រះថោង ឬ សម្ដេចព្រះកុម៉ែរាជ សោយរាជសម្បត្ដិនៅនគរគោកធ្លក បាន៧៧ឆ្នាំ។ ព្រះអង្គបានចូលទីវង្គត នៅឆ្នាំ​រកា ក្នុង​ព្រះ​ជន្ម ១២២ ព្រះ​វស្សា​។

* កំណត់សំគាល់

១៖ ប្រវត្ដិព្រះថោងនាង និងទំនៀមទំលាប់ បានដិតដាមជាប់ជានិច្ច ក្នុងប្រវត្ដិសង្គមជាតិខ្មែរ ទោះខ្មែរមិនបានដឹងមិន​បាន​យល់​ក៏​ដោយ ក៏​ខ្មែរ​បាន​គោរព និង​អនុវត្ដ​លុះ​ទៅ​តាម​ប្រពៃ​ណី រួចស្រេចទៅហើយដែរ។ ដូចជាក្នុងពិធីរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍​មង្គ​លការ គឺ​មាន​តាំង​តែ​ពី​ស្លៀក​ពាក់​របៀប​រៀប​ចំ ចំរៀង​ភ្លេង​តន្រ្ដី រហូត​ដល់គ្រប់ពិធី មានសូត្រមន្ដព្រះបរិត្ដ សែនព្រេន បួងសួងបន់​ស្រន់​ អញ្ជើញ​ឥន្រ្ទ​ព្រហ្ម ទេព​តា​អារុក្ខ​អារក្ស​អ្នក​តា​ចាស់​ទុំ យម​រាជ​ខ្មោច​ព្រាយបីសាចចងដៃអោយពរជ័យសព្វសាធុការ បាចផ្កាស្លា និង តោង​ស្បៃ​កូន​ក្រមុំ​ជា​ដើម​៘

ដូច្នេះក្នុងទស្សនៈខ្មែរ ព្រះថោងនាងនាគ បានក្លាយទៅជានិមិត្ដរូប នៃការបង្កបង្កើតក្រុមគ្រួសារ កូនចៅ បន្ដវង្សក្រកូល។

បើយើងនិយាយ ក្នុងផ្នែកអក្សរសាស្រ្ដវិញ យើងសង្កេតឃើញមានរឿងព្រេងច្រើនណាស់ ដែលដំណាលរៀប​រាប់​និទាន​អំពី​ក្រពើ​ឬ​ ត្រកួត ព្រះ​ថោង ឬ​ជីតារ​បស់​ខ្មែរ​យើង​នេះ​។

រឿង​ព្រេង​ដែលនិទានអំពីក្រពើ មានវត្ដមាននៅគ្រប់ទិសទី ក្នុងគ្រប់​ខេត្ដ​ខ័ណ្ឌ​ទឹក​ដី​ខ្មែរ ប៉ុន្ដែ​រូប​ភាព​ក្រពើ​ត្រូវ​បាន​ខ្មែរ​ជំនាន់​ថ្មី​យល់​ច្រលំ​ជា​តំណាង​រូបភាពអាក្រក់ តំណាងមនុស្សអកតញ្ញូដែលរមិលមិន​ស្គាល់​គុណ​គេ​។ ពី​ព្រោះ​គេ​តែង​និយម​និយាយ​ជាប់​មាត់​ថា «អាក្រ​ពើ​វង្វេង​បឹង»។ តែ​បើ​យើង​យោល​ទៅលើន័យឃ្លានេះវិញ នោះទើប​យើង​ឃើញ​ថា គេ​ចង់​ចង្អុល​បញ្ជាក់​ទៅ​លើ​ខ្មែរ ដែល​ភ្លេច​ដើម​កំណើត​ខ្លួន​ជា​ខ្មែរ ភ្លេចស្រុកកំណើត មុខមាត់ព័ណ៌សំបុរខ្លួនជាខ្មែរ ភ្លេច​ភាសា​វប្ប​ធម៌​ខ្លួន​ជា​ខ្មែរ ហើយ​យក​វប្ប​ធម៌​អរិយ​ធម៌​បរទេស​ជា​ត្រី​មុខ​។ ដែល​មាន​ន័យ​ថាក្រពើ មិនមែនមានន័យថាអាក្រក់នោះទេ។ ជាពិសេស បើ​ក្រពើ​នោះ​នៅ​នឹក​រលឹក​នៅ​ស្គាល់​បឹង​ដែល​ខ្លួន​ធ្លាប់​ស្នាក់​អាស្រ័យ​រស់​នៅ។

តាមចំលាក់បូរាណ នៅតាមប្រាង្គប្រាសាទនានា ក៏គេសង្កេតឃើញមានរូបក្រពើ ឬ ត្រកួតដែលជាព្រលឹងខ្មែរជា​ហូរ​ហែ​។ រូប​ក្រពើ​នោះ​ជួន​ត្រូវ​គេ​ចាក់​កាប់​សំលាប់ ជួន​ជា​តួ​ទូក​ដែលគេនាំគ្នាជិះពីលើ។

ពុំនោះសោតទេ នៅតាមព្រះវិហារ ឬនៅពេលដែលខ្មែរចូលមរណៈភាព ជានិច្ចជាកាលខ្មែរតែងតែដោត «ទង់​ព្រលឹង» ឬ​ទង់​ក្រពើ​។ ទង់​ព្រលឹង​ឬ​ទង់​ក្រពើ​ជា​និមិត្ដ​រូប​តំណាង​ព្រះ​ថោង។ ព្រះថោងជាព្រលឹងនៃជាតិខ្មែរ ដែលខ្មែរតែងរំលឹក គោរព​បូជា ប្រណិ​បត្ដិ​ដោយ​មិន​ដឹង​ខ្លួន​។ ឯ​រូប​សំណាក​នាង​គង្ហីង ឬ​នាង​ធរណី និង​ក្រពើ​នោះ គ្មាន​នរណា​ក្រៅ​អំពី​ព្រះថោង​នាង​នាគ​ឡើយ​។ ក្នុង​ទស្សនៈ​ខ្មែរ​យើង​ទុក​នាង​គង្ហីង​ព្រះ​ធរណី​ជា​ព្រះ​មេ ជា​អ្នក​មាន​គុណ​។ សូម្បីតែក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនានៅកម្ពុជា ក៏បានបញ្ចូលព្រះនាងនាគ ឬ នាង​គង្ហីង និង​ក្រពើ​ក្នុង​ជំនឿ​សាសនា ក្នុង​ការ​គោរព​ជា​តួ​អង្គ​ការ​ពារ​ព្រះពុទ្ធផ្ចាញ់មារដែរ។

២៖ រីឯទឹកដីខ្មែរវិញ កាលជំនាន់ព្រះថោង មិនមែនតូចនោះឡើយ ប្រទេសជិតឆ្ងាយជនជាតិសាសន៍ផ្សេងៗ បាននាំគ្នា​កុះ​ក​មក​រស់​នៅ ក្សេម​ក្សាន្ដ​ដោយ​សុខ​សន្ដិ​ភាព​សំបូរណ៍​សប្បាយ​។ ការរៀបចំស្រុកទេស អោយមានរចនាសម្ព័ន្ធ ក៏ចាប់ផ្ដើមមានដែរ។ ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​បាន​ជ្រួត​ជ្រាប មាន​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ប្រកាន់​គោរព​ពេញ​នគរ​។ មិនតែប៉ុណ្ណោះសម្ដេចព្រះកុម៉ែរាជ ព្រះអង្គធ្លាប់បានធ្វើសារ​ថ្វាយ​ទៅ​ស្ដេច​កោះ​សេរី​លង្កា សុំ​អោយ​ព្រះ​អង្គ​ចំលង​ធ្វើ​មក​នូវ ព្រះត្រៃបិដក និងធម្មវិន័យព្រះពុទ្ធសាសនាដែលមានទាំងប៉ុន្មាន។ មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ អ្នក​ប្រាជ្ញ​ព្រាហ្មណ៍ ឈ្មោះ​ប្រទេស​រាជ ត្រូវ​បាន​ស្ដេច​កោះ​សេរីលង្កា បញ្ជូនអោយមកជួបរៀបចំកិច្ចការទឹកដី នគរគោកធ្លក។

៣៖ ឯកសារមួយចំនួនទៀត លើកលែងតែពង្សាវតារសម្ដេចវាំងជួនចេញ បានកំណត់ថា ព្រះថោង ឬសម្ដេចកុម៉ែរាជ និងព្រះ​បាទ​ទេ​វង្ស​អស្ចារ្យ​ជា​តួ​អង្គ​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ខ្មែរ​តែ​មួយ។

៤៖ ព្រះថោង ឬព្រះកុម៉ែរាជ ក៏អាចជាព្រះបាទ ហ៊ុន ទៀនដែរ។ កាលនោះ ក្នុងសតវត្សទី៣នៃគ្រឹស្ដសាសនា អ្នក​ដំណើរ​ចិន​ម្នាក់​ឈ្មោះ​ក្វាង​តៃ បាន​ទៅ​ដល់​ស្រុក​ខ្មែរ ដែល​ចិន​អោយ​ឈ្មោះ​ថា នគរហ្វូណន់។ អ្នកដំណើរចិននេះបានសំគាល់ថា ដោយសារតែ​សុបិន​និមិត្ដ​ស្ដេច​ឥណ្ឌា​មួយ​ព្រះ​អង្គ​ព្រះ​នាម ហ៊ុន ទៀន បាន​សំរេច​ចិត្ដ​ធ្វើដំណើរតាមសំពៅទៅនគរហ្វូណន់។ គ្រានោះ នៅចំពោះមុខ​ការ​ឈ្លាន​ពាន​របស់​ព័ទ​ឥណ្ឌា ព្រះនាង​លីវ-យី ដែល​ជា​ស្ដេច​ស្រី​នៅ​នគរ​ហ្វូណន់បានលើកទ័ពចេញទៅច្បាំងទប់ទល់ តែព្រះបាទ ហ៊ុន ទៀន បាន​បាញ់​ព្រួញ​ទិព្វ​ទំលុះ​ទំលាយ​ទូក​ព្រះ​នាង​លីវ-យី។ ព្រះ​នាង​លីវ​យី​ត្រូវ​លង់​ទូក ហើយទទួលបរាជ័យ។ នៅទីបំផុត ព្រះនាងសុខ​ចិត្ដ​សុំ​ចុះ​ចាញ់​។ ចំណែក​ព្រះ​បាទ ​ហ៊ុន ទៀន វិញ ព្រះ​អង្គ​ក៏​បាន​ពេញ​ចិត្ដ​ទៅ​លើ​រូប​ព្រះនាងលីវយី​ហើយក៏រៀបចំទុកដាក់ព្រះនាងជា​ព្រះ​អគ្គម​ហេសី​សោយ​រាជ​សម្បត្ដិ​នគរ​ហ្វូណន់ បង្ក​បង្កើត​ស្រុក​ខ្មែ ត​រៀង​រហូត​មក។

៥៖ ម៉្យាងវិញទៀត បើតាមសិលាចារិកនៅមីសុន ដែលគេបានសិក្សាកំនត់ថា ចារឆ្លាក់នៅក្នុងព.ស ៦៥៨ ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ខ្មែរ​ទី១​មាន​ព្រះ​នាម កៅ​ឌិញ្ញ ដូច្នោះ​ព្រះ​ថោង​ក៏​អាច​មាន​ព្រះ​នាម​កៅ​ឌិញ្ញ​ដែរ។ សិលាចារិកនោះ បានបញ្ជាក់ថាព្រះអង្គ បានទទួល​លំពែង​មួយ​ជា​ចំណង​ដៃ​ពី​ព្រាហ្មណ៍ អស​វត្ថា​មន សំរាប់​យក​ទៅ​ចោល​ផ្សង កំណត់​ទឹក​ដី ដែលត្រូវរៀបចំនគរ។ លំពែងនោះបានធ្លាក់ចំនគរគោក​ធ្លក ឬ​ស្រុក​ខ្មែរ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​។ បន្ទាប់​មក ព្រះ​កៅ​ឌិញ្ញ ត្រូវ​បាន​រៀបអភិសេកជាមួយនិង ព្រះនាងសោមា ដែលត្រូវជាបុត្រីរបស់ភុជង្គនាគ។

ដូច្នេះ យើងឃើញថា ដើមកំណើតដំបូងរបស់ខ្មែរ មានលក្ខណៈស្រពិចស្រពិលជាច្រើន បើយើងសំអាងទៅ​លើសិលា​ចារិក​នៅ​មីសុន​និង​ទៅ​លើក​សក្ខី​ភាព​របស់​អ្នក​ដំណើរ​ចិន​។ តែអ្វើដែលយើងឃើញមានសេសសល់ជាទំនៀមទំ លាប់ ជាប្រ​ពៃណី អក្សរ​សាស្រ្ដ និង​ជា​រូប​ចំលាក់ គង់​វង្ស​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ គឺ​ព្រះថោងនាងនាគ។ ដូចដែលយើ ងបាននិយាយខាងលើរួចមក​ហើយ ព្រះ​ថោង​នាង​នាគ​ជា​និមិត្ដ​រូប​នៃ​គ្រួសារ​វង្ស​ត្រកូល និង​ប្រទេសជាតិខ្មែរ។

ដោយ៖ រស់ ចន្ត្រាបុត្រ បណ្ឌិតវិទ្យាសាស្ត្រនយោបាយ សាកលវិទ្យាល័យ បារីស៍ទី១០ អតីតសាស្ត្រាចារ្យ ទស្សនវិជ្ជា ភ្នំពេញ